2009-09-05

Några titlar i Conans kanon: del I

(i inbördes oordning):

Den oändliga historien av Michael Ende...
... läste jag när jag var 9 bast och jag säger bara JÄVVLAR alltså! Det var som att få ett paradisiskt fyrverkeri av magnifika berättelser mitt i nyllet! Jag minns att jag var helt okontaktbar när jag läste denna bok, pärona blev nästan oroliga att jag blivit autistisk. Den satte definitivt ribban för hur jag tycker att en bok ska vara för att anses läsvärd: extremt spännande från första bokstaven, fantasieggande, absurd och mångbottnad så att man hittar nya infallsvinklar varje gång man läser den och fullkomligt omöjlig att lägga ifrån sig.

Klockan i kyrktornet slog nio.

Britta och Silver-serien av Lisbeth Pahnke
Den här serien hästböcker läste jag första gången när jag gick på lågstadiet och jag läser fortfarande om den med jämna mellanrum. Till skillnad mot ovanstående bok är dessa väldigt jordnära och skildrar en vanlig hästtjejs liv, först som ridskoleelev och sen som ridlärare. De är inte sådär olidligt käcka som andra flickböcker kan vara (även om jag diggar såna också) utan har en ganska saklig ton. De är dock inte tråkiga för det - vardagen med hästar kan vara dramatisk ibland. Och när den inte är dramatisk eller det är spännande tävlingar på G så är böckerna bara helt oemotståndligt mysiga ändå.

Sagan om Isfolket av Margit Sandemo
Hederstanten Sandemo har spottat ur sig enorma mängder böcker och jag har läst och älskat varenda en, men Isfolketserien har en särställning. Började läsa denna 47 böcker långa släktkrönika när jag var 11-12 tror jag, och blev uppslukad på ett närmast maniskt sätt. Serien är en orgie i övernaturligheter och romantik och tar sin början i ett pesthärjat Tröndelag år 1581, när den 16-åriga Silje möter en skrämmande man från en ätt vars förfader på 1200-talet sålde sina efterkommande till djävulen för att själv få evigt liv.

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Intressant, jag gav mig på Den oändliga historien när jag var i ungefär samma ålder och jag tyckte den var så seg och tråkig att jag inte orkade läsa klart ens halva. Kanske borde ge den en ny chans?

06:55  
Blogger .. said...

O, jag älskar Ende. "Momo" är också en ljuvlig bok. Ang. "Den oändliga historien" lyckades jag dessutom i nioårsåldern gilla både boken och filmen; även om filmens spaniel till lyckodrake var ganska gräslig. Jag misstänker att filmen levde gott på att han som spelade Atreju var snygg (när man är nio, åtminstone) och hade en fin häst.

+1 även på "Britta och Silver" som känns ganska "äkta hästiga", rätt så charmigt tonårsromantiska också mellan varven, även om det är så pass väl dolt att det inte är säkert att man tänker på det när man är i "målgruppsåldern".

Däremot tycker jag att Isfolket suger. Första boken läste jag med behållning, men sedan tyckte jag att resten var nya versioner av den första, bara med något mindre handling och något mer sex. Hur det här går ihop med att jag tyckte att Diana Gabaldons "Främligen" var riktigt underhållande är svårt att förklara.

23:08  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Adam: Det rekommenderar jag å det grövsta!

Tolkia: Har du läst Endes böcker om Jimmy Knapp och Lukas Lokförare? Underbart deliriska böcker om en liten pojke och hans polare lokföraren som upplever bisarra äventyr i en bisarr värld :D Hade lite svårt för Momo faktiskt, den blev aldrig riktigt spännande tycker jag.

Hehe, vad gäller Isfolket et consortes så är det väl den bak-lika smaken som råder. Jag tycker likadant om Främlingen.serien som du gör om Isfolket *s* Tröttnade redna i första boken på den vrålande apan Jamie (eller vad han nu heter, den manliga huvudpersonen) och hans "sexiga" primitivitet typ "SÄRA PÅ BENEN KVINNA FÖR NU SKA VI UMGÅS!!!".

20:47  
Blogger .. said...

Haaaaahahahahah, det där har jag undrat över mycket med båda serierna: Hur mycket kortare skulle de bli om man strök sexet - och hur överlever man att hitta på, skriva ned och sälja skiten utan att formligen avdunsta i skammens hetta? Jag är inte pryd, men vafan. Och stämmer det verkligen att alla, och jag menar verkligen ALLA, problem kan lösas med hopp i bingen?

22:30  

Skicka en kommentar

<< Home