2009-09-04

Ett modernt syndafall

Föremålet För Min Beundran var förresten nära att hamna i onåd för några dagar sedan.

Vi öppnar tidningsavdelningen en timme innan resten av biblioteket, och avgränsar utrymmet med röda band. Denna dag skulle jag öppna, men var en halvminut sen eftersom jag blev uppehållen av en kollega på vägen till disken. När jag kom ner till fackbiblioteket med andan i halsen möttes jag av FFMB, som i sin internetabstinens inte hade kunnat hålla sig, utan krupit under bandet och skyndade fram till en dator.

Jag blev alldeles bestört över att denne hittills fläckfrie mönsterbesökare var kapabel att begå denna dödssynd i bibliotekssammanhang! På biblioteket är det nämligen PERSONALEN som bestämmer när folk går in och ut. Den tror något annat blir snabbt upplyst om att det finns få heliga ting på denna jord, men att bibliotekets öppettider har en självklar plats bland dessa tillsammans med exempelvis griftefriden, allas lika värde och julskinkan.

Så om denna anarki fortsätter måste jag nog ta ett allvarligt snack med honom om vett och etikett i biblioteksvärlden i allmänhet och på Ballefjongbergs stadsbibliotek i synnerhet. I skolans värld brukar man ju använda kartförråden till såna här samtal, men på bibblan finns ännu bättre faciliteter för ändamålet så att säga dårå... *skrockar nöjt, rättar till överkamningen och gnuggar förväntansfullt händerna*