2010-01-21

-Jag vill låna den där boken! -Vilken bok? -Ja men den där boken, den där som ni har här!

Somliga biblioteksbesökare kan med en enda replik få mig att känna mig inkompetent, otillräcklig och nervös, trots att mitt enda misstag är att jag inte är betazoid.

Äldre man: Jag ska ha det där häftet om gamla sjukdomar! [tonfallet antyder att jag genast borde veta vad han menar]

C [blir lätt obekväm till mods av hans uppfordrande ton och gör mig redo för katalogsökning]: OK, vad det heter det?

ÄM [irriterat]: Nä, det vet jag inte!

C: Nähej... vet du vad författaren heter...?

ÄM [som om det var en ovanligt korkad fråga]: Näe! Men den finns ju här! [pekar obestämt inåt lokalen]

C: Ähm... jaha...

ÄM: Ja, den finns ju här! Men släpp in mig i forskarsalen istället, där har vi den!

[forskarsalen = lätt pompöst ord för vårt lilla rum för släktforskning. Vi i personalen brukar kalla rummet för "släktforskningsrummet"]

C [vill inte ge upp försöket att hitta den riktigt än]: Men vänta så ska jag...

ÄM: Nä men släpp in mig i forskarsalen nu då! Den finns ju här men vi har en därinne också!

C: Okej... [lomar iväg med mannen i släptåg]

ÄM: Den ska ju finnas här! [pekar än en gång inåt lokalen]

C [kan inte riktigt dölja irritationen längre]: Jo, jag hör att du säger det, men det är lite svårt att veta exakt var när man varken vet vad den heter eller vem som skrivit den...

ÄM: Hmpf!

1 Comments:

Blogger http://argabibliotekstanten.blogg.se said...

Ja, varför är vi inte tankeläsare, det tycker jag faktiskt att man skulle kunna begära...
Fick mig att tänka på denna:
http://notalwaysright.com/famous-ignoramus/3849

07:01  

Skicka en kommentar

<< Home