2009-12-16

Norsk blå

Jag har ett problem.

Ibland när jag konfronteras med arga besökare och/eller besvärliga situationer (i ärlighetens namn tenderar de ju ofta att sammanfalla) förvandlas jag till en papegoja. Särskilt när det gäller rutiner i vårt arbete mot besökarna som jag vet kan te sig märkliga och irrationella om man inte är insyltad i det hela så som vi i personalen är. Andra gånger regredierar jag till papegojstadiet av ren adrenalinchock; jag blir så ställd av den fientliga stämningen att alla självklara svar på besökarens frågor, krav eller ilskna utfall raderas från min hjärna fortare än någon hinner säga "esc".

Exempel:

Besökare: Kan du låna om de här böckerna?

Conan: Det gör du i utlåningsautomaten. Om du återlämnar dem först och sen lånar dem så kan du låna om dem två gånger till sen om du behöver.

B: Men kan inte du göra det här?

C [vänligt]: Nej, det är automaten som gäller.

B: Men KAN du inte göra det?!

C [vänligt]: Nej, du får göra det i automaten.

B: Men jag har ju bråttom, det är därför jag vill att du gör det!!

C: Okej, men vi tar det i automaten ändå, jag kan följa med och visa hur man gör om du vill.

B: Men jag vet ju inte om de är reserverade!

C: Det ser du när du lämnar tillbaks dem.

B: Men... kan inte du göra det här?

C: Nej, vi tar det i automaten. Följ med så ska jag visa hur man gör.

B: Men jag har ju bråttom och det är kö! [...vilket det inte var när vår lilla diskussion började]

Självklart svar #1: "För det första: det var inte kö när du valde att gå in i den här diskussionen med mig fastän jag hänvisade till automaten och talade om hur du skulle göra för att få låna böckerna igen. För det andra: varför tycker du att du borde få gå före i kön bara för att du har bråttom? Brukar du försöka med det på ICA, Apoteket, systemet, banken eller vårdcentralen också? Dessutom; alldeles bortsett från alla de skäl som jag kan räkna upp till varför vi inte lånar ut, om och tillbaks i disken längre så skulle kön hit vara lika lång som den till automaten om vi skulle ta alla som har bråttom här, eftersom de flesta tycker att de har för bråttom för att stå i kö."

Papegoj-Conan: Vi tar det i automaten.

B: MEN JAG HAR JU BRÅTTOM! VARFÖR VILL DU INTE HJÄLPA MIG?? DET ÄR DET DU HAR BETALT FÖR!!! DU BARA SITTER DÄR JU!!!

Självklart svar #2: "Nej, jag har faktiskt inte betalt för att låna ut och återlämna böcker åt dig. Jag kan berätta litegrann om vad det är jag har betalt för om du tycker att du har tid? Men kortversionen är i alla fall: jag har inte och har aldrig haft betalt för att låna ut och lämna tillbaks böcker. Mitt jobb i informationsdisken är att hjälpa dig med referensfrågor och att visa hur du själv lånar och lämnar tillbaks medier, samt att i de fall då automaten trasslar kolla upp vad problemet är."

PC: Ja, men vi tar det i automaten.

B: Så du menar att du inte vill hjälpa mig???

PC: Vi tar det i automaten.

B: DU HAR BETALT FÖR ATT HJÄLPA MIG MEN DU BARA SITTER DÄR!!! JAG HAR BRÅTTOM!!! DU SITTER JU DÄR FÖR ATT DU SKA HJÄLPA MIG ELLER HUR????!?!?!

PC: Ja, jag förstår att du har bråttom men vi tar det i automaten.

B: Men varför gör du inte ditt jobb?? Du sitter ju där men du vill inte hjälpa mig!!!?!!! Är det inte ditt jobb??

PC: Jo, men vi tar böckerna i automaten.

B: DET ÄR JÄVLA DÅLIGT DET HÄR!! JAG VILL BARA HA HJÄLP MED ATT LÅNA OM BÖCKERNA!!! DU KAN GÅ HÄRIFRÅN OM DU INTE VILL HJÄLPA MIG, JAG VET HUR MAN GÖR DET HÄR!!

[kort gästspel från den vanlige Conan]: Om du tycker att våra rutiner i diskarna är dåliga så kan du kontakta bibliotekschefen och tala om det...

B: NEJ JAG VILL BARA HA HJÄLP OCH DU VILL INTE HJÄLPA MIG FAST DU HAR BETALT FÖR DET!!! GÅ HÄRIFRÅN, HJÄLP NÅN ANNAN ISTÄLLET!!!

Notera att papegojsjukan verkar smitta:

C [försöker efter en stund beveka den uppretade besökaren. Det visar sig dock vara lönlöst]: Alltså, vi kan ju inte låta alla som har bråttom gå före i kön...

B: NEJ!!! JAG VILL INTE PRATA MED DIG!!! GÅ!!!

C: Men om du tycker att vår service är dålig så kanske du vill veta varför vi inte lånar ut över disken?

B: NEJ!!! JAG VILL INTE PRATA MED DIG!!! GÅ!!!

C: Men om du är missnöjd så vill jag ju förklara...

B: NEJ!!! JAG VILL INTE PRATA MED DIG!!!

C: Så du...

B: NEJ!!!

C: Men...

B: NÄPP!!!

C: D...

B: NEJ!!!

5 Comments:

Blogger Kalmarbibliobloggen said...

Finns det ingen charmkurs för biblioteksbesökare? / Waldorf II

12:56  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Det kanske är en affärsidé: att ordna workshops där biblioteksbesökare och -personal får byta sida och rollspela för att få gå några steg i varandras mockasiner :D

13:56  
Blogger .. said...

Aaaahahahah, men jag lovar att det inte var jag den här gången. ;)

19:20  
Blogger Bokomaten.. said...

*ASG* förstår inte att jag inte tittar in hos dig oftare. man blir ju så uppmuntrad av att se att andra har det likadant.:)

11:41  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Delad frustration är halv frustration, eller hur det nu var... *s*

20:46  

Skicka en kommentar

<< Home