2009-11-20

Beckett översatt till biblioteket

Äldre, distingerad herre [slänger fram en lapp med namnet på en bok och säger med irriterad röst]: Jag *mummel mummel* den här!

Conan: Har du reserverat den? Har du lånekort eller leg med dig så ska jag kolla upp det.

ÄDH [med ännu mer irriterad röst]: NEJ jag sa att jag vill läsa en recension av den!!!

C: Jaha, förlåt, jag tyckte du sa "reservera". En recension sa du. Jag ska se om jag kan hitta nån recension på den i Artikelsök [nationell databas där artiklar och recensioner från en hel drös med tidningar och tidskrifter registreras].

ÄDH [skruvar irriterat på sig och säger anklagande]: Men det är väl bara att du hämtar Historisk tidskrift!!

C [blir en smula förvirrad]: Jaha, jag uppfattade inte att du hade uppgifter om var recensionen finns. Vilket nummer av HT finns den i?

ÄDH [på gränsen till vansinne]: Men det vet väl inte jag!!

C [börjar undra om Lennart Swahn kommer hoppa fram snart]: När kom boken ut då?

ÄDH [håller på att gå upp i limningen]: Det är ingen bok!!! Det är en avhandling!!! Och Historisk tidskrift brukar alltid recensera avhandlingar!!!

C: Okej, få se vad den heter så ska jag se när den kom ut...

[jag letar rätt på avhandlingen i Libris, går sen och hämtar några årgångar av HT och ger till ÄDH som försvinner iväg för att bläddra igenom dem. Efter nån halvtimme återvänder han, klart uppbragt.]

ÄDH [med anklagande och djupt besviken röst]: Det fanns ju ingen recension i någon av de här!!!

C [vet inte riktigt vad han väntar sig av mig i detta stadium av vårt föga framgångsrika samarbete]: Eh... det var ju beklagligt... vill du att jag ska se om jag kan hitta nån recension i Artikelsök ändå då?

ÄDH [fortfarande med anklagande röst]: Nej tack, det behövs inte!!! Tack ska du ha för all hjälp!!! [går]

C: Tack själv...???...

4 Comments:

Blogger Martin Kjellgren said...

Kärt besvär förgäves, eftersom HT har en alldeles utmärkt, sökbar site:
http://www.historisktidskrift.nu/

... men det hade nog varit bortkastat. Herrn verkade inte riktigt mottaglig.

15:55  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Eller så var han väldigt före sin tid. Det kändes som att han låg steget före mig i konversationen hela tiden ;P

12:31  
Blogger Bokomaten.. said...

*asgarv* Ibland tänker jag att man lätt skulle kunna köra en dokusåpa som hette "Biblioteket" på TV, men folk skulle väl inte bli så glada över att bli uthängda och skrattade åt, hehe...

13:58  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Jag har också tänkt på det. Folk aaaanar inte hur rafflande det är att jobba på bibliotek!

21:54  

Skicka en kommentar

<< Home