2010-01-28

Gästspel från Conan den kanske otillbörligt personlige

Idag önskar jag att jag kunde byta hjärna med någon som ger blanka fan i vad folk tycker och tänker om hur h*n exempelvis hanterar att nån kommer fram och ställer sig en halvmeter ifrån en och stirrar uppfordrande på en, så att man till slut (med en ursäkt till den besökare som man just är i färd med att betjäna och som är orsaken till att man inte genast uppmärksammar den stirrande) vänligt talar om att det finns personal en trappa ner och att det dessutom finns en hiss (om det nu är så att de missnöjda grymtningarna man får till svar på detta betyder att det verkar fasansfullt besvärligt att praktisera sig ner för trappan).

Själv tycker jag att det känns löjligt jobbigt att märka att kollegan som jag hänvisade till troligen uppfattade det som att jag

a) bara stod där och drällde och inte alls var upptagen när stirraren kom fram

och

b) först hörde efter vad stirraren behövde och därefter bestämde mig för att jag inte hade lust att hjälpa till och skickade ner vederbördande en våning, trots att utrustningen som personen behövde använda finns på den våning där jag befann mig.

Vad mycket energi jag skulle spara om jag antingen litade helt på min egen förmåga att bedöma vad som är rimligt förfarande i slika situationer eller helt inriktad på att vara översvallande hjälpsam och att försöka vara alla till lags samtidigt. Ambivalensen mellan dessa ytterligheter gör att jag flera gånger om dagen genomgår små inre strider, för att parafrasera unge herr Jonsson, och den tiden och energin jag använder för att analysera om jag borde ha sagt och gjort si eller så istället skulle jag kunna ägna åt att exempelvis jobba.

3 Comments:

Blogger http://argabibliotekstanten.blogg.se said...

Vådan av att vara en känslig och lättsårad själ... det är därför man startar en blogg. (Och blir därmed TOTALT missförstådd)

15:07  
Blogger Siska said...

Tycker du aldrig att det är roligt att träffa låntagarna?

15:38  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Arga: Spot on!

Siska: Jo.

20:51  

Skicka en kommentar

<< Home