2009-09-09

Några titlar i Conans kanon: del IV

(i inbördes oordning)

Projekt Nyaga av Peter Nilson (Rymdväktaren och Nyaga)
Två unga matematiker snubblar över ett mysterium som långsamt, långsamt visar dem den krokiga vägen in i och ut mot det Innersta och det Yttersta av Alltet. Bland den mest raffinerade SF jag läst. Nilson lyckas få mig fastnaglad, trots att berättelsen förs framåt av matematik och orgelfugor.

Den tredje hemligheten av Steve Berry
En spännande roman i Da Vincikoden-anda fast 1000 ggr bättre. En vallflicka mottar en profetia från jungfru Maria som anses så kontroversiell att den hotar Kyrkans existens. Generationer av påvar bevarar hemligheten, ända tills huvudpersonen i boken kommer den på spåren. Förutom historien om profetian finns i boken en rörande berättelse om vänskapen mellan en åldrad påve och hans närmaste man, som är minst halva behållningen med den!

Historikern av Elisabet Kostova
Vampyrmyten är i min mening smula överexponerad, och de flesta versionerna är väl sådär lagom innovativa. Kostovas variant hör dock till de ballare tycker jag. Trots att den är skriven på ett saktmodigt vis är den gastkramande från första stund, och sen jag läste den har jag varit rätt försiktig med att glutta i uråldriga böcker som ligger och skräpar på jobbet... Huvudpersonen hittar nämligen en mystisk bok i sin pappas bibliotek, en bok som är porten till en värld som han under hela hennes liv velat hålla henne utanför. Motvilligt börjar han berätta dess historia och hon inser att hon nu blivit en del av den historien, vare sig hon vill eller inte.

Grottbjörnens folk av Jean M Auel
Nej, anledningen till att denna bok finns med i Conans kanon är inte alla anatomiskt detaljerade sexscener (som f ö är obefintliga) utan helt enkelt att jag fastnade från första stund och läste och läste och läste och läste och läste... och sen fortsatte jag att läsa de andra delarna i serien om Auels fascinerande, förhistoriska värld. Jag fattade väl inte allt i boken när jag var 11 bast, men eftersom jag är en omläsare av rang så har jag tagit skadan igen ett otal gånger.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Historikern fastnade jag rejält för, och det är en väldigt imponerande debutbok av Kostova som dessutom blivit upplockad för att bli film, inte illa för en ny författare.

Steve Berry låter bekant, jag har för mig att jag har tänkt läsa nån av hans böcker och det du skriver gör inte att jag tänker dra mig för att få det gjort heller. Tack för flera bra tips :)

22:45  

Skicka en kommentar

<< Home