2006-10-26

Raffel i biblioteksvärlden...

MÅNDAG:
När jag kom till Lilla Stället var vår vaktmästare där och hämtade tidskriftshyllorna som vi lånat från barnavdelningen på HB under ett par månader. Vår vaktmästare har ett humör som inte är helt olikt en abstinent tjackpundares. Oftast är han grinig och snäsig och beter sig som om alla är idioter, men ibland är han hur trevlig och vänlig som helst. Problemet är att det är helt omöjligt att förutsäga vilket humör han är på, eller se mönster i vilket sorts beteende hos omvärlden som han anser vara motiv nog till ett snäs-eldorado.

Förra gången jag jobbade här, för 7 år sen (mitt första jobb efter examen), var jag helt säker på att han hatade just mig med en obegriplig frenesi eftersom jag var ny på alla upptänkliga plan och inte direkt visste allt om allt och alla i systemet. Efter ett tag insåg jag dock att han var lika otrevlig mot alla och då kändes det något bättre. Om han vore grinig jämt så skulle han vara enklare att hantera, för då kunde man ju svara med samma mynt, men nu känner jag mig så elak om jag är sur i förebyggande syfte någon dag och så visar det sig att han för en gångs skull är på bra humör.

Men å andra sidan, vafan har han för rätt att gå runt och vara grinig och sprida misstämning omkring sig hela tiden? Det är ju helt absurt att gå på tå för en bitter surkart bara för att han tror att han kan bete sig hur som helst.

De nya tidskriftshyllorna som vi beställde innan semestrarna i somras kom också, och tillsammans med dem två nya bilderbokstråg som jag slet förgäves med. Om det finns tre olika skruvsorter som i den ENBART skriftliga monteringsanvisningen går under två olika benämningar, vore det då inte ganska logiskt att visa en bild på varje skruvsort och tala om vilken skruv som heter vad? Mailade företaget som sålde dem och bad att få en katalog (som man enligt monteringsanvisningen behövde för att fatta hur man ska bygga ihop dem), men har idag torsdag inte fått svar. Ska det vara så jävla svårt?? Nu står trågen i tusen delar nere vid barnhörnan och väntar på att någon ska hinna ta sig tid med dem. Dvs jag. Jag SKA fan få ihop dem! Hoppas bara att de får stå ifred där. Jag orkar inte bära in dem i kontoret eftersom alla hyllplan är skitotympliga och man bara kan ta typ två åt gången, vilket skulle innebära att springa fram och tillbaka mellan barnhörnan och kontoret med uttänjda armar 47 ggr IGEN.

Nya regler gällande våra snabbdatorer infördes. HALLELUJA! Nu måste barnen ha med sig lånekorten och få en kod till korten för att kunna logga in på datorerna och då kan de bara sitta en kvart per dag, till skillnad från innan när de kunde sitta hur länge som helst och det blev anarki om inte vi höll brutalkoll hela tiden och sålunda inte kunde jobba med något annat.Annars förlöpte dagen ganska normalt med the usual disksysslor. Planerade lite bokprat, ringde vikarier och letade rätt på en inspelning av Rhenguldet åt LT.

TISDAG:
Var på kurs på HB på morgonen om hur man använder sökmodulen i vårt datasystem på effektivast möjliga sätt. Makalöst intressant, faktiskt. Kvalifikatorer och objektskoder.... aaaah... jag får gåshud.

Stressade till Lilla Stället och hann precis få klart allt innan öppning. Givetvis diffade det över 100 spänn i kassan just idag när jag var superstressad.

Nya given med datorerna har under dessa två dagar fungerat briljant. Det är dock nästan skrämmande att se hur desperata vissa ungar blir när de inser att de inte kan logga in igen när deras kvart har gått. Ungefär som spelberoende vid jack vegas-maskinen när pengarna tagit tvärslut. Ögonen blir helt stirriga och de börjar nästan grina.

Kollegan K kom vid halv elva och då passade jag på att göra nya skyltar till tidskriftshyllorna så att man ser var varje tidskrift ska stå och slipper leta i tusen år. Övertydlighet is the shit. Gjorde även skyltar med anvisningar om att man kan lyfta på hyllorna och där bakom hitta gamla nummer av tidningarna.

Annars: diskjobb, ringde vikarier, fick förklarat för mig hur man kan använda släktforskningsprogrammet Genline, tampades med brötiga pubbekillar (men de var ganska snälla) och pratade med ET i telefon som ville veta hur hon låg till i kön på sin senast beställda bok.

ONSDAG:
Personalmöte på HB på morgonen.

Satt i disken fram till lunch och sen var det disken igen på eftermiddagen tills det var dags att gå hem.

Fipplade lite med schemat som vanligt.

En ganska händelselös dag alltså, förutom att vi har en trevlig praktikant på plats onsdag, torsdag, fredag denna vecka. Alltid kul att prata med dem som går utbildningen nu. Jag gick ut -99 och börjar inse att det numera kvalificerar sig som "länge sen", haha. Kul att höra att utbildningen följer med tiden mer nu är när jag gick den i alla fall (vi fick lära oss att skriva katalogkort på papper, det säger väl det mesta om hur verklighetsförankrad den var), även om det är helt bisarrt att Uppsala är det enda stället som har kvar praktik. Jag fattar grejen med att göra om utbildningen till en mer akademisk sådan för att få upp statusen på yrket, men ser ingen motsättning i det och i att ha praktik. Det är ju trots allt ett praktiskt yrke. Att ställa referensfrågor är t ex inget man lär sig i skolbänken. Och det är märkligt att man, från skolornas håll, inte ser meningen med att studenterna får prova på hur olika biblioteksdatasystem funkar.

TORSDAG:
Först till Lilla Stället, där stans Nestor gällande sångföreställningar för barn skulle uppträda.

Fick samtal från kollegan H som meddelade att hon är sjukskriven ytterligare en månad så under dagen har jag försökt fixa vikarie åt henne. Hon jobbar 20 timmar i veckan så det blir lite pusslande. Men that's the way I lajk it. Det är när någon blir sjukskriven som man verkligen märker hur otroligt underbemannade vi är. Även om våra timmisar är duktiga så kan de ju av förklarliga skäl inte helt fylla tomrummet efter en ordinarie utan pressen på de av oss som har liknande arbetsuppgifter som H blir orimlig.

Hastade iväg till Stora Stället runt lunch och möttes av ett gäng högstadieelever som skulle läsa klassiker. Jag tycker så synd om dem när de kommer in med en lista på böcker i stil med Röda rummet, Therese Raquin, Gullivers resor och Candide och ber att man ska plocka fram den som är tunnast och roligast. Kosmos typ imploderar vid uttalandet av en sån paradox. Visst förstår jag att de "måste" ingå i läroplanen, men kan de inte få vänta till gymnasiet i alla fall... eller lärarna borde i alla fall ge ungarna listor utifrån läsförmåga.

Jodå, jag diggade litteraturhistoria på gymnasiet och har läst litteraturvetenskap i vuxen ålder och kan nu uppskatta ganska många klassiker, men det finns också de som jag ALDRIG kommer låtsas att jag ens tycker är intressanta som tidsspegel. Till dem hör t ex Godnatt jord, Gullivers resor, Vredens druvor och Röda rummet.

(Vredens druvor hatar jag med särskild frenesi sedan min lärare i sexan tvingade mig att läsa den inom ramen för något läsprojekt vi höll på med i skolan. Vi blev indelade i grupper efter hur bra vi var på att läsa, och skulle läsa klassiker och jobba med dem. Det är nog enda gången i mitt liv som jag beklagat OCH förbannat det faktum att jag var en så kallat duktig läsare som alltid slog alla lärare med häpnad över min exceptionella läsförmåga. O, hur gärna jag velat vara i Onkel Tom-gruppen istället!)

Sen har det väl inte hänt så mycket mer än att jag fipplat med schemat och suttit i disken. Har via telefon rett ut lite temporära datorproblem på Lilla Stället och nu ska jag ägna resten av kvällen åt övningsboken till kursen jag ska på imorgon.