2009-06-18

Allt ska man då göra själv nu för tiden!

När man lånar eller lämnar tillbaks böcker i en automat på biblioteket får man för det mesta ett kvitto på transaktionen. Denna till synes enkla och användarvänliga rutin ger upphov till en hel del absurda diskussioner. Ett talande exempel kan man läsa hos Arga bibliotekstanten. Ett annat exempel är det trevliga samtal jag hade med Griniga kvittomannen i jåns.

Griniga kvittomannen: Hej, jag vill lämna de här skivorna!

Conan: Det gör du i automaten där borta.

GK: Nähhe serru, den litar jag inte en sekund på!

C: Jaha, nähä, nä men då fixar jag det istället. [tar skivorna och lämnar dem i automaten åt honom och ger honom sedan kvittot]

C: Varsågod, här är kvittot på dina återlämnade skivor.

GK: Nä, jag litar inte på den där, för det är ALLTID en massa strul och tjafs, ska ni ha en sån där får ni väl se till att den fungerar också innan ni sätter igång den! Och dessutom är den ful!

C: Eh, ja...

GK: Det blir ALLTID en massa krångel med alla jävla maskiner!!! Och larmet, det funkar för fan inte heller, det piper ju jämt och ständigt när man går ut härifrån!!!

C: Öh, jo, det...

GK: Nä, jag litarn'te på den där apparaten, en gång när jag skulle låna film, då hade jag lämnat de andra filmerna som jag lånade innan i den där, och sen när jag skulle låna de nya så gick det inte för de gamla filmerna var kvar på mitt lånekort FAST JAG HADE LÄMNAT DEM I DEN DÄR!!!!!! Ni får väl för fan se till att den funkar!!!

(i Ballefjongberg får man bara låna ett visst antal filmer per gång, så eftersom datasystemet fortfarande trodde att han hade de gamla filmerna hemma så medgav det inte lån av de nya)

C: Jaha, OK, jo men det där är vi medvetna om. Det är ju lite bökigt, men ibland tappar automaten kontakt med vårt datasystem, och då verkar det som om man har kvar grejer man lämnat tillbaks. Men så fort kontakten återupprättats så förs återlämningarna över från automaten till datasystemet.

GK: [muttrar surt]

C: ... och det är därför man får kvitto på återlämnade media från automaten; om nåt sånt här inträffar så kan du visa upp kvittot på dina återlämnade grejer för nån av oss så avregistrerar vi dem, för kvittot är ju bevis på att de är återlämnade även om datasystemet säger nåt annat.

GK: Jamen ett KVITTO? [flinar överseende och irriterat ] Vafan, man lägger det i jackfickan eller råkar slänga det, det har man ju inte kvar!!

C: [säger inte] MEN NU FÅR DU VÄL FÖR FAN TA OCH SKÄRPA DIG!!! Det finns ett mycket enkelt sätt för dig att slippa just det där problemet i fortsättningen, men du får det ändå till att ALLT är nån annans fel och nån annans ansvar!! Gör du sådär när du köper bil, dator eller javafan, vad som helst?? "Nä men ett garantibevis/kontrakt/kvitto? Vafan, man lägger det i jackfickan eller råkar slänga det, det har man ju inte kvar!!" JA, självklart ska våra datasystem FUNGERA, men i de fall de INTE gör det är det ENDA vi kan göra att se till att ni besökare åtminstone får KVITTON på era transaktioner!! Så rätta mig om jag har fel, men nu när du själv upplevt ett antal gånger att vår teknik inte är ofelbar så kanske det borde ligga i DITT INTRESSE att hålla reda på dina kvitton istället för att lämna all kontroll i våra inkompetenta händer?? [utan blir istället så förstummad att han hinner gå innan jag får mål i munnen igen]

3 Comments:

Blogger http://argabibliotekstanten.blogg.se said...

Conan! You´re back! I missed you!
Det där känner jag så väl igen. En tant (av den ständigt kritiska och gnälliga sorten) klagade på vår återlämningsapparat, sa att alla böcker inte blev avregistrerade. Jag frågade om hon visste att hon kunde ta ut ett kvitto så hon såg om det gått bra. Hon svarade: Jo, men det orkar jag inte läsa!
Duh!

11:10  
Blogger Marie said...

Gud, tänk att låntagare är likadana världen över..

12:28  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Ja, jag vet inte om det känns skrämmande eller skönt att höra :D

00:59  

Skicka en kommentar

<< Home