2009-09-10

Några titlar i Conans kanon: del V

(i inbördes oordning)

Roma av Steven Saylor
Den här läste jag under julhelgen förra året till familjens förtret. När jag inte åt så läste jag och ibland gjorde jag både och eftersom jag inte kunde lägga ifrån mig boken. Saylor berättar historien om staden Rom under 1000 år med mordet på Julius Caesar som grand finale. Man får följa några familjer via nedslag hos olika generationer genom århundradena, och bilden som målas av det växande romarriket via dessa få individers öden är så levande att jag kan svära på att Saylor fått tag på en tidsmaskin nånstans!

Narnia-serien av C S Lewis
När jag var en liten pjuklarv så gick en tecknad version av Häxan och lejonet på TV varje vinter, och jag kommer fortfarande ihåg den där känslan av att vara totalt och fullständigt trollbunden som jag nog aldrig upplevt igen sen dess. Första gången jag såg den tror jag banne mig att jag fick nån sorts religiös upplevelse; hur FAN var det möjligt att hitta på något så OÄNDLIGT spännande? Att gå in i en garderob, och hitta en ANNAN VÄRLD?!?!?!?! Ja, tusan alltså. *drömmer mig bort* När jag insåg att Häxan och lejonet egentligen var en bok, och att det dessutom fanns flera andra böcker om samma, ANDRA VÄRLD var extasen ett faktum. Och det är allt jag behöver säga om det.

Tornrummets hemlighet av Niklas Janz
Den här boken hade jag med mig när jag var på en spa-weekend med några vänner förra hösten. Mina vänner badade bubbelpool, gick på behandlingar, umgicks och promenerade i de natursköna omgivningarna. Jag låg på hotellrummet och åt godis och läste om Mirjam, som hittar några skrivböcker i sitt nya hus som hon snart börjar önska att hon aldrig hittat. Pojken som skrivit dem bodde i hennes rum före henne, och han berättar en märklig historia om hur hans drömmar plötsligt blir något annat än bara drömmar. Och Mirjam inser till sin förskräckelse att samma sak håller på att hända henne.