2007-05-29

I huvudet på Conan Bibliotekarien

Jag tror jag har halkat in i en stressad period igen. Fråga inte hur, för det är inte nämnvärt hysteriskt på jobbet. Nu ska jag dock ta tillfället i akt och låta omvärlden få en flukt på hur stress kan te sig i en bibliotekariehjärna.

Stress yttrar sig rätt ofta i bisarra drömmar för min del och inatt hade Conan Bibliotekarien Broadcasting Company följande att bjuda på:


Stressdröm 1. Jag sitter i fikarummet och har en välsignat skön baktaleri-session om en av mina tidigare chefer (annan arbetsplats, annat liv), för att strax få panik när fjällen plötsligt faller från mina ögon och jag ser att det är högst densamma som sitter mittemot mig vid bordet och lyssnar på mitt intensiva gallspyende.


(det som gjorde den här drömmen så obehaglig är att jag faktiskt har gjort nåt liknande en gång - det var förvisso typ på mellanstadiet, men känslan var inte mindre strokeframkallande för det)


Stressdröm 2. Jag kommer hem till mina föräldrar för att chilla efter en hård dag på jobbet, blott för att upptäcka att den mest vedervärdigt förskräckliga av alla de pubertetsoffer som gjort mig mer eller mindre suicidal de senaste åren plötsligt har blivit min brorsa.

"NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiij...!!!!!!!!!!"


Stressdröm 3. En kollega påpekar att jag glömt bevaka utgivningen av en bok som jag har uppskriven på min lista över böcker intressanta för specialsamlingen som beräknas komma ut inom de närmaste åren.

"VA? Hur fan kan h*n ha koll på den boken? Har den redan kommit ut??? Hur kass är inte jag? GAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaah..."

Stressdröm 4. Blandade smådrömmar om en nyutkommen bok som jag köpt till specialsamlingen men som även är av intresse för resten av biblioteket. Det är typ 100 reservationer på den och pga olika principer vi har angående specialsamlingen och de "andra" böckerna så blev det knas med katalogposterna. En storm i ett vattenglas kan jag inte låta bli att tycka ( i varje fall såtillvida att det inte direkt förefaller livsavgörande att göra nåt åt posterna JUST I DETTA NU.), medan andra tycker att det är fan så viktigt. Detta resulterade i att jag halva natten låg och vred mig och yrade "...men för över reservationer då... mummel... slå ihop poster? ... mummel... inget bra... konstigt... mummel... vänta tills det lägger sig... spelar väl ingen roll NU... zzz..."

Jag ser inte fram emot tablån inatt.