2007-04-30

The life and times of a hjärndöd klassifikatör

Idag fungerar inte min hjärna. Därför har jag ägnat förmiddagen åt att katalogisera en (1) bok vid namn Talking to strangers : anxieties of citizenship since Brown v. Board of education. Det låter givetvis fullständigt barockt, men det som sätter käppar i hjulet är vilken SAB-klassifikation boken borde ha.

I normala fall undviker jag att läsa engelsk litteratur av ren lathet men just idag är det dessutom en fysiologisk omöjlighet, eftersom orden på något mirakulöst sätt förvandlas till singalesiska när jag försöker läsa. Lyckligtvis hittade jag en recension av boken i Svd som har kastat en smula ljus över handlingen, plus att det ju finns en massa amerikanska ämnesord i LIBRIS-posten men eftersom jag lider av temporär idioti så får jag spader vid tanken på att försöka räkna ut var i SAB-systemet man finner motsvarigheten till dem.

Jag lutar dock åt Oc:oa (politisk sociologi) med dubbelklassning Ocgaa (demokrati och diktatur) och Ohe (minoritetsfrågor). Är det nån som har nåt bättre förslag så shoot!