2007-05-02

Mundiarrémytomandamen

Just när jag började tycka att livet här på HB är alldeles för kuf-fritt jämfört med mitt tidigare jobb så dyker det upp en dam som inom loppet av tio minuter hasplar ur sig en hel radda med hyperintressant information:

1. Förut fick inte utländska personer låna böcker i Sverige. Inte före 1999 i varje fall. (det var nämligen då jag tog examen, och efter att hon frågat mig om det kom hon lägligt nog ihåg att det kanske var omkring då det blev tillåtet. "Men de borde ju ha nämnt nåt om det på utbildningen!").

2. Hon var en av två överlevande från flygplanskatastrofen i skotska Lockerbie 1988 och blev upphämtad ur vattnet där av grodmän. Hon hade även med sig ett avskedsbrev (??) till svenska pressen, men de är inte intresserade av att skriva om såna här händelser såvida det inte är amerikaner eller ryssar med.

3. Nationalencyklopedien har fel uppgifter angående ovanstående katastrof. Den inträffade nämligen inte alls 1988, och alla andra uppgifter om den var också fel. Hur den gick till t ex. Planets motorer gick nämligen sönder och de (vadå de? Nyss var hon ju med på planet!) flög runt i flera timmar, vetande att de snart skulle dö, innan planet slutligen störtade.

4. De flesta såna här vedertagna informationskanaler har fel om allt möjligt. Därför är det intressant att läsa i flera olika källor (som t ex "En ding, ding värld"...?) för att få reda på hur det ligger till.

5. Olof Palme blev inte alls skjuten 28 februari 1986. Han dog i november 1985. Fast egentligen dog han inte alls då heller, utan levde i flera år till.

Man lär sig något nytt vareviga dag.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det finns få saker som är så uppiggande som ett rejält
vanföreställningssyndrom! Jag blev en gång upplyst om att Hitler fortfarande levde, gömd i ett katakombsystem under en villa i Hässelby.

16:45  
Blogger TeachMom said...

Wow, vilken faktamängd. Att sedan inte heller ha en siffra rätt är ju helt underbart. Palme-faktan var helt sagolikt virrig. :)

15:23  
Blogger Andrea said...

När jag jobbade i gatukök hade vi en kund som brukade komma förbi och berätta att polisen var efter honom. Ifall han t ex såg en polishelikopter sade han genast "det är mig dom letar efter". Varför? Jo, han kände till sanningen om Palme-mordet. Minsann.

Tydligen gjorde alla Sveriges poliser det också, eftersom de letade efter honom.

17:28  
Blogger Frukostflingan said...

Men vad underbart att dessa människor ändå finns, de får i alla fall mig att le lite mer;-)

22:52  
Blogger Ylva said...

Titta, du är tillbaka! Har inte sett något från dig på evigheter. Nu ska jag genast bokmärka dig igen.

09:24  

Skicka en kommentar

<< Home