2007-05-23

Marknadsföring, en grundkurs.

Idag är det en spännande BIBLIST*-dag.

Inom loppet av en timme har det dykt upp 10 mejl från bibliotek runt om i landet som fått följande inköpsförslag via mejl:

"Hej!
Jag var inne på ert bibliotek idag för att hitta [tidskrift vars namn jag utelämnar] och hittade det inte
tycker ni ska prenumerera på det, skandalöst
tror ni kan ta en prenumeration på [webbadress].
tack jag skulle bli så glad om ni hade [tidskriften] nästa gång

[avsändare]"

Taskigt för avsändaren bara att minst en person på i princip varje bibliotek i Sverige prenumererar på BIBLIST och sålunda kan spread the word om slika påhitt. Då framstår h*n ju genast som en korkad lurendrejare som inte ens fixar att hitta på slipade tricks snarare än en innovativ marknadsförare-på-gränsen.

Sen kan man ju
a) tvivla på att det verkligen är tidskriften i fråga som står bakom "kampanjen"
b) tänka att jaja, det var ju ett bra försök i alla fall
c) tänka att kåmmijän, har ni ingen humor, lajbrärypeople!!

MEN icke desto mindre förefaller det tämligen osympatiskt att fara med osanning på detta viset, även om det är en helt vanlig mänska som fått denna briljanta idé till hur biblioteken ska övertygas om förträffligheten i grejen som just jag vill få gratis tillgång till. Visst, kul att folk snappat det här med inköpsförslag lixom, men poängen med det är junte att ett fåtal ska posa som legio biblioteksbesökare och lura oss stackars försvarslösa biblioteksanställda att det finns ett skriande behov av diverse obskyra medier som t ex

Bygg din egen marmorfiol

Tidskrift i behandling av böldpest på båtar

eller

Tillämpad hållfasthetslära - exemplet Legoland.

Noterade apropå nåt helt annat att vår husgalning nr 1 har en kvinnlig polare. Tur att båda har passerat fertil ålder för jag vill inte tänka på vad en förening av deras genpooler skulle skapa för sorts avkomma. Troligtvis en rättshaverist som maniskt skriver ut bilder på retuscherade Pamela Anderson-kloner samtidigt som h*n högljutt antastar andra besökare med mindre smickrande omdömen om bibliotekspersonalens intellektuella och yrkesmässiga kapacitet.

Annars knallar det på som vanligt. Var på kurs på KB förra måndagen om Svenska ämnesord och i slutet på månaden ska jag ÄNTLIGEN gå kursen i libriskatalogisering så att jag kan ta itu med den enorma mängd böcker och artiklar jag har dratt ihop till specialsamlingen. Idag var jag nere i det allra heligaste och spanade in några av de urgamla böcker som till hör specialsamlingen. Tänkte göra nån sorts privat förteckning över dem. Givetvis finns redan en kortkatalog, men jag lär mig inte om jag inte skriver själv och dessutom tar i dem och tittar i dem. Hittade en del kul grejer i vilket fall. Bla ett gäng predikningar från typ 1700-talet och 1800-talet och angående dem är allt jag har att säga följande: pull me backwards on a little waggon, vad glad jag är för att jag slapp lyssna på litaniorna som prästerna rapade upp förr i tiden.

*mailinglista för branschfolk