2008-08-19

Kära bloggen.

Igår jobbade jag ikapp med specialsamlingen hela dagen. Hade möte på förmiddagen med Los Bossos och kollegan L om hur vi ska gå vidare med utvecklingen och framhållandet av den etc etc etc etc. Ska vara med på ett spännande samarbete med flera andra offentliga institutioner här i Ballefjongberg senare i höst, och det är väl med viss skepsis jag emotser detta. Jag har aldrig varit mycket för att stå i en mässmonter och försöka hora till mig uppmärksamhet för att använda en något tillspetsad metafor. Men med tanke på de övriga medverkandes natur så lär det nog bli hyfsat trevligt. Inte lika "elbolagsfascister som antastar folk på stan"-aktigt som jag alltid drömmer mardrömmar om att såna här event ska bli.

Sen läste jag ikapp ett gäng tidningar och tidskrifter och funderade en smula på hur vi ska utveckla en ny och intressant söktjänst där man kan skanna in dokument som via bibliotekskatalogen blir sökbara i fulltext. Den ni med smör på.

Idag har jag bl a hållit på med diverse inköpsförslag, fyllt på alla broschyrställ med info om våra regler, öppettider och annat livsviktigt, rensat katalogen på tomma katalogposter samt hjälpt till att flytta hyllor. Till följd av det hårda fysiska arbetet började jag lukta svett, så har ni besökt ett bibliotek idag och blivit assisterade av en svettluktande bibliotekarie så är det inte helt omöjligt att det var jag.

När jag rensade tomma poster stötte jag förresten på ett äkta Bondbrud-namn. Eller snarare ett "Bonds kvinnliga motsvarighet"-hunknamn: Dennis Gotobed.