2008-06-12

Gästspel från Conan Agitatorn

På 90-talet läste jag Orwell och Huxley och hobby-förfasade mig. Jag kollade på Arkiv X och garvade lite åt Cancermannen och hans band of brothers som satt i ett rökfyllt rum och bestämde vem som skulle vinna Superbowl.

I dessa dagar hamnar dock förfasandet och fnisset i fel strupe, för den 17/6 kanske riksdagen tar ytterligare ett steg närmare ett slikt samhälle. Och det skrämmer mig en aning att vi är så uppluckrade i hjärnan av korkade förströelser att vi inte sett alla de steg som tagits innan detta.

(eller så är det helt enkelt så att några få förgäves har försökt få oss andra att fatta vad som pågår, men att de flesta inte brytt sig och jag har varit upptagen med korkade förströelser.)

Hur som helst; STOPPA FRA!

(vad gäller Orwell och Huxley så lutar jag föga överraskande åt att det var gamle Aldous som var den mest insiktsfulle.)

För övrigt kan jag meddela att man som bibliotekarie begår grovt tjänstefel när man vägrar låna ut tejprullen åt självutnämnd ordningsman som oombedd gjort det till sin uppgift att tejpa ihop söndriga dagstidningar.

Annars går dagarna åt till att undersöka utbudet av nyare översiktsverk om olika länders historia. Jag anade väl att det inte skulle finnas särskilt många tegelstenar på svenska om t ex Uruguay eller Bhutan, men jag är mäkta förvånad över hur lite jag hittade om Danmark och Norge.

Och igår var det in en man och frågade om han fick ta ett skott av en av våra gigantiska djungelväxter som vi för allas trevnad har utplacerade lite här och var i biblioteket.

Så är livet som bibliotekarie. Ingen dag är den andra lik. Spänningen tar snart kål på mig!

3 Comments:

Blogger VB said...

Men vad hände sen då? Fick han nåt djungelväxtskott?

23:16  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Självklart inte. Hur skulle det se ut om vi gav bort skott till alla som ville ha?!?

08:51  
Blogger marlan said...

Haha, skön blogg för någon som vill bli bibliotikarie. Här stannar jag. På återseende!

22:34  

Skicka en kommentar

<< Home