2009-07-06

Varför skola mänskor strida?

RRRRRING!

Conan: Ballefjongbergs stadsbibliotek, välkommen!

Dam: Hej, jag har fått påminnelse på en bok som jag har lämnat tillbaks!!

Conan: OK, jag ska kolla upp det. Jag beklagar att återlämningsautomaten strular, vi har haft en del problem med den på sistone. Det är nog alldeles säkert så att boken har återlämnats men att den inte har avregistrerats.

Dam: Men vaddå, måste jag VÄNTA på att du ska göra det?? Jag skulle bara tala om att maskinen har gjort fel, jag vill inte vänta på att du ska ’kolla upp’ nåt!!!

C: Ja alltså, det är ju för din skull, jag ska kolla om den står på sin plats och i så fall återlämna den så att det blir ordentligt gjort. Jag tänkte att du kanske vill veta om jag hittar den eller inte.

Dam: [med stegrande irritation i rösten] Vadå 'eller inte'??? Om du inte hittar den får du väl leta rätt på den!!! Jag har ju lämnat in den!!! Vad händer om du inte hittar den då??

C: [suckar inombords vid tanken på det högst otrevliga samtal som väntar om boken inte står på sin plats] Eh, ja... då blir det ju lite mer komplicerat...

Dam: [med drypande sarkasm] Jaha, 'komplicerat' ja. Och det måste jag VÄNTA på???

C: [överpedagogiskt] Jag kan inte ringa tillbaks förrän om ett par timmar i så fall om du inte har tid att vänta just nu, men om det är okej för dig så visst kan jag ringa upp vid ettsnåret. Man får ju förresten ett kvitto när man återlämnar i nån av våra maskiner, om du vill vara säker på att slippa strul så kan du spara kvittona och dubbelkolla för säkerhets skull. Det blir också mycket enklare både för dig och för oss om du har kvittot kvar om något liknande händer igen.

Dam: [har klara svårigheter att dölja att hon tycker att jag är mer än lovligt otrevlig och dessutom underbegåvad] Jamen ett kvitto!!! Det är väl ingen människa som sparar kvittot när man har LÄMNAT TILLBAKA böcker?!?! Vad ska man ha det till??? Det slänger man ju!!

C: Jaaaa..... det kan vara bra att spara utifall det skulle inträffa nåt sånt här t ex. Nu SKA man väl egentligen inte behöva vidta en massa säkerhetsåtgärder kan man tycka, men vår teknik är ju tyvärr inte ofelbar.

Dam: ... ett KVITTO... [muttrar]

C: Ja, det är ju den enda säkerheten vi kan erbjuda. Men jag kollar upp boken och så hörs vi runt ett igen då!

Dam: [mutter]

C: Tack och hej!

2 Comments:

Blogger Andrea said...

Visst är det härligt att så fort någon sitter bakom en disk så får man vara precis hur otrevlig som helst mot den personen! (Men om du är personen bakom disken så får du minsann hålla dig i skinnet.)

23:13  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Ja, det är synd bara att man under sina år i yrket har samlat på sig så pass mycket empati för människor i andra "bakom disk"-yrken att man inte pallar med att utnyttja det privilegiet när man själv är den som står på "rätt" sida disken ;P

01:04  

Skicka en kommentar

<< Home