2007-03-01

PING! Dagens i-landsproblem.

De senaste dagarna har jag ägnat åt att leta material retroaktivt till specialsamlingen. Kollegan L1 övergav den mer eller mindre runt 2005, och de som har bevakat den sen dess har bara haft det som en pliktskyldig bisyssla, så i princip all utgivning inom området från 2005 tills idag måste letas upp och förvärvas nu. Det låter kanske som en baggis, men det är helt bisarrt tidsödande. Jag använder LIBRIS, Artikelsök och Riksantikvarieämbetets biblioteks katalog VITALIS och söker på alla för ämnet relevanta sökord plus årtal. Det blir en jävla massa träffar att gå igenom och försöka bedöma relevansen hos, vilket är aningen svårt eftersom jag fortfarande är tämligen rudis på samlingen. Dessutom måste jag ju dubbelkolla i vår egen katalog så att vi inte redan har grejerna.

Nu har jag alltså en lunta med utskrifter av katalogposter på skrivbordet som i trädform motsvarar ca 200 kvadratkilometer av Amazonas. Och mer blir det när jag gått igenom Artikelsök också. Tanken på artiklarna ger mig en lätt halsbränna, eftersom jag blev upplyst om att enda sättet att kolla relevansen på dem är att leta rätt på själva de fysiska artiklarna, för det går inte att bedöma av underlagen i A-sök. Gah. See you in 2015. Men men, det är ju det här jag får betalt för att göra så jag behöver inte känna mig stressad.

I förrgår blev jag dock lite trött när jag insåg att jag klantat mig och skulle bli tvungen att göra om alla sökningar. Jag var så enormt nöjd med att jag hade lyckats utveckla en extremt förfinad sökmetod med hjälp av booleska operatorer och kvalifikatorer, som gör att man kan utesluta och inkludera ord och fraser på ett sätt som inte går om man bara använder fritextsökning. Man slipper en massa onödiga träffar som inte har med saken att göra. Om man gör rätt alltså. Min briljanta metod gick ut på att utesluta alla träffar där något av de relevanta sökorden fanns med i namnet på utgivaren, förlaget eller tryckorten.

(det är verkligen skitirriterande att söka på t ex "atlantis", och så bli överlycklig när man får typ 500 träffar och sen lika besviken när man inser att det finns ett bokförlag som heter Atlantis som ger ut böcker i nåt helt annat ämne.)

Jag jublade över min genialiska sökteknik men skulle snart bli varse att man inte ska ropa "hej!" förrän man träffar någon man känner. Plötsligt slog det mig att det ju mycket väl kan finnas förlag eller tryckorter vars namn sammanfaller med sökorden, OCH som gett ut material som handlar om specialområdet. Tallyho. Det var bara att göra om allt igen.

Jag kan inte i ord uttrycka hur fantastiskt skönt det är att detta är det största problemet jag har på jobbet just nu. I-landsproblem, I love you!!