2007-09-12

Qdfja-träsket

Om en vecka ska jag visa specialsamlingen för en gymnasieklass.

Jag ska även kort förklara för dem hur man hittar böcker på biblioteket, vilket ger mig enorm ångest. Är det NÅN som har nåt förslag på hur man enkelt och snabbt går igenom the basics of SAB-systemet utan att trassla in sig i en lång, obegriplig svammelsession om underavdelningar hit och bokstäver dit? Jag har ännu inte, efter 8 år i yrket varav 3 1/2 på ett gymnasiebibliotek med återkommande undervisning i det spännande ämnet "bibliotekskunskap", lyckats hitta nåt bra sätt att förklara det väsentligaste i vårt kära klassifikationssystem utan att 75% av åhörarna sitter som fågelholkar och resten somnar av tristess.

Jag skulle ju helst anta att detta beror på att dagens ungdom är dumma i huvet och varken har hjärnkapacitet nog till att förstå the wonders of biblioteksvärlden eller till att lyssna på nån som pratar i mer än 30 sekunder utan att nämna nåt om sport, Paris Hilton eller mobiltelefoner. Tyvärr har jag dock tillräckligt med insikt för att inse att det snarare är en kombination av ämnets inneboende icke-attraktivitet för den som inte har omedelbar nytta av kunskapen och att jag bara inte har fått till det riktigt bra hittills som gör att lyssnarnas tystnad inte dallrar av spänning utan av snarkningar.

Jag ska inte sätta mitt ljus under skäppan och påstå att jag totalsuger på att förmedla ett halvöken budskap så det blir intressant. Vi bibliotekarier kan faktiskt vara förvånansvärt självironiska och även teatralt begåvade (vilket troligen beror på att många av oss har börjat vår karriär som barnbibliotekarier, och utan att kunna spela lite teater och spexa så är man rökt i dessa sammanhang), men det hjälps ju inte om det man har att förmedla kräver en känsla för tajming i klass med John Cleeses.

Så goa läsare, H J Ä L P! Jag tar tacksamt emot tips på hur man på ett icke sömngivande och icke totalförvirrande sätt får ett gäng håglösa elever att direkt förstå brijlansen i Klassifikationssystem för svenska bibliotek.

3 Comments:

Blogger Tinto said...

Hej världens coolaste biblio!
Gillar din blogg massor, och tror säkert att du kommer att få gymnasieungdomarna på fall vare sig du vill eller inte! Förstår dock exakt vad du talar om då jag själv arbetar som gymnasiebibliotekarie sedan två år tillbaka!
Känner du att du måste förklara grunderna för dem då? Dvs måste de förstå systemet till fullo för att kunna använda det? Kan man inte fokusera enbart på hur, istället för varför? Av ren självbevarelsedrift liksom...Eller räknas man som en förlorad själ då?... Lycka till!!

11:44  
Blogger Joakim Andersson said...

Men ... du 'heter' ju Conan Bibliotekarien? Klä dig i pannband och höftskynke med bredsvärdsasscesoar och uttryck dig enstavigt med brytning av österikisk tyska :)

Alternativt kan du hosta till då och då, och mellan hostningen inflika ett *host* 'Paris' *host* 'Hilton' *host*.

(Ett allvarligt (?) råd vore att helt enkelt skita i att försöka förklara klassificeringarna och snacka om vad böckerna innehåller istället.)

10:07  
Blogger sopelisop said...

Om du bara skrev lite oftare! Hade inte en aning om att biblioteksvärlden erbjöd så intressanta inblickar.

14:12  

Skicka en kommentar

<< Home