2008-04-11

Fredag i limbo

I tisdags medverkade jag på en föreläsning där jag skulle svamla lite om spec-samlingen. Som väntat gick det hyggligt trots att jag hetsat upp mig till max inför mina 7,5 minuter i rampljuset.

Resten av veckan har jag ägnat åt sånt jag försummat pga min extrema nervositet inför mastodontframträdandet; dvs katalogiserat, läst tidskrifter på cirk, fixat en skyltning med ett tema som förmodligen retar en del (synd för dem) och spanat igenom alla de pappershögar som av någon anledning alltid växer till på mitt skrivbord men som jag, när jag väl jobbat mig igenom dem, sällan kan redogöra för innehållet i.

Jag har alltså jobbat som fan men kan inte riktigt tala om vad jag har gjort. En ytterst otillfreddställande känsla, kan jag meddela.

Idag är det en sån där "vad i helsike har de för sig på banken efter tre"-dag. Detta innebär alltså att jag inte har nån yttre tjänst, vilket brukar göra Andra (= icke-bibliotekspersonal) jävligt förvånade.

- Men alltså... vagöru på jobbet en hel dag om du inte lånar ut böcker åt folk???

Många verkar nämligen leva i villfarelsen att vi som jobbar på bibliotek enbart existerar när vi är ute i biblioteket, och att vi tillbringar övrig tid i nån sorts limbo som förmodligen är besläktad med den dimension där strumpor som kommit bort i tvätten hamnar.

Så är dock icke fallet (även om jag inte helt sällan känner mig som en söndertumlad strumpa). Idag har jag bl a hunnit med följande:

1. Tagit hand om ett par inköpsförslag. Bl a på en bok av Noam Chomsky från 1969. Fet chans att den ska finnas att köpa, tänkte jag, men hittade den lyckligtvis på antikvariat.net. Därtill har jag försökt hitta volym 3 av Sears & Zemansky's university physics. Den finns alltså att köpa men det saknas katalogpost både i BURK och Libris, så om jag har riktig tur blir det till att primärkatta den när den kommer. Och så var det nån snubbe som ville att vi skulle köpa till en massa övningsböcker, CD-skivor och skit till en spansk språkkurs och eftersom vi är ett bibliotek som lyssnar på våra besökare gjorde jag honom givetvis till viljes.

2. Letat efter ett somalisk-svenskt lexikon som var utlånat senast i mars men som nu har försvunnit från jordens yta. Det är oerhört enerverande när böcker försvinner på det här sättet, för om den inte står på sin plats, hyllorna runt omkring, någon återlämningsvagn eller ett par ställen till som man rutinmässigt letar på så kan den ju befinna sig exakt var som helst i hela biblioteket.

3. Fixat till skyltningen bland hyllorna där böckerna i de ämnen jag bevakar står.

4. Efter en noggrann undersökning av befintligt bestånd brutalt bestämt mig för att kassera ett gäng inbundna årgångar av Företaget ABs tidning från sekelskiftet fram till 40-talet som nån jeppe skänkte mig till specialsamlingen. På grund av svår platsbrist är det helt omöjligt att klämma in en hyllmeter dubletter. Givetvis vore det fett grymt att kunna erbjuda de spännande publikationerna även till utlån men ibland måste man inse sina begränsningar.

Resten av dagen ska jag ägna åt berget av material till spec.samlingen som jag lagt på hög under drygt ett år. Katalogisering och beståndsregistrering är mitt mellannamn.

(f ö myser jag alltid lite när jag loggar in i Libris katalogiseringsklient eftersom den heter Voyager)

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Kul att föreläsningen gick bra :)

På tal om att göra saker som inte syns för allmänheten.. bibliotekarier har ju oftast en ganska bred koll på olika typer av böcker och verkar ha läst en hel del. Är det något som uppmuntras av ledningen (och kanske meningen att avsättas arbetstid för?) eller är det helt och hållet upp till var och en att göra, något som säkert underlättas av att ni är intresserade av böcker?

13:39  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Du har just ställt den klassiska "jaha, så du jobbar på bibliotek..."-frågan :)

Det är få bibliotekarier som läser på arbetstid. De som gör det är oftast barn- och skolbibliotekarier som jobbar med läspedagogiskt arbete för barn och ungdomar.

Men oavsett om man jobbar med fack- eller skönlitteratur så krävs det förstås att man har en överblick över utgivningen inom sitt område, och att skaffa sig det uppmuntras av ledningen. Det görs dock oftast genom att läsa recensioner och andra översikter.

Bibliotekarier som jobbar med skönlitteratur för vuxna läser säkert mer än genomsnittspersonen, både av intresse och för jobbets räkning, medan vi som jobbar med facklitteratur oftast skaffar oss ämneskunskaper på andra sätt, t ex genom att läsa facktidskrifter. Sen är det klart att en och annan bok slinker ner, men då är det oftast av rent intresse. I varje fall för min del.

Vårt jobb består ju dock inte i att ha läst allt, utan att, som du skriver, ha en bred koll. Vi ska kunna hjälpa folk att hitta informationskällor och sen får de göra resten av jobbet själva (dvs avgöra om informationskällan vi hjälpt dem hitta innehåller det de behöver).

09:09  
Blogger Unknown said...

Jag har väntat länge på att ställa den frågan.. känner ingen bibliotekarie privat och har aldrig riktigt vågat fråga på mitt lokala bibliotek (inte för att personalen verkar vara farlig utan mest för att jag inte vill låta min okunskap lysa igenom :). Så det här blev ett perfekt tillfälle!

Tack också för ett informativt svar, såklart.

16:37  

Skicka en kommentar

<< Home