2008-05-05

Favorit i repris eller En stilstudie i kommunikationssammanbrott eller Så går det när man överöser folk med information som de inte har bett om

*RRRING*

Conan (lyfter telefonluren): Ballefjongbergs stadsbibliotek, Conan Bibliotekarien.

Man i andra änden: Ja hej, ursäkta madam, jag undrar, har ni en bok? De sa på XXX-biblioteket att ni har den.

C (serviceinriktad som alltid): Vänta så ska jag kolla upp det. Vad heter boken?

Man: Jo, damen, den heter "Blaha" och handlar om blättan blä.

C: Ett ögonblick... (knappar på datorn) ...jo, vi har fyra olika "Blaha". Det är a- och b-kursböckerna och så övningsböckerna till dem. De som finns inne är övningsboken till A-kursen och så textboken till B-kursen...

Man (avbryter): Nej nej, vad pratar du om? Vadå kan du inte bara säga om du har en bok som heter "Blaha"??

C: Jo, men eftersom vi har fyra olika som heter samma sak så tänkte jag tala om för dig vad det är för böcker så får du tala om för mig vilken det är du behöver.

Man: Jamen du fattar inte vad jag säger!! Kan du inte bara säga om det finns en bok som heter "Blaha"?!?

C: Jodå, vi har böcker som heter "Blaha". Det är två vanliga böcker, a- och b-kursen, och så två övningsböcker till dem...

Man: Men övning och övning! Det skiter väl jag i! Du fattar inte! Jag inte vill höra om nån jävla övning! Jag vill ha "Blaha"! Du kan inte säga om du har den??

C:
Jo, vi har "Blaha", men det finns flera olika. De är ju läroböcker för gymnasiet, så det finns en a-kursbok och en b-kursbok, och så övningsböcker till dem. A-kursboken är utlånad, men övningsboken till a-kursen finns inne och dessutom finns b-kursboken inne. Vilken av dem är det du vill ha?

Man: Jamen jag bryr mig inte om övning hit eller a eller b, finns den eller inte??!

C (ger upp försöket att vara serviceinriktad): Ja, OK då, vi säger såhär: den finns, men den är utlånad.

Man: Men du sa ju att det fanns fler???

C: Ja, som jag sa tidigare så finns det en a- och en b-kursbok, och så två övningsböcker, och de som inte är utlånade är övningsboken till a-kursen och textboken till b-kursen.

Man:
Jamen övning, du menar att jag ska ta övningsbok men den andra finns inte...??

C: ... eh, nej, det...

Man
(avbryter): ...eller menar du jag kan läsa del två utan att läsa del ett?

C
(börjar bli less):
Jo, det kanske du kan, men jag vet ju inte vilken nivå du är på, det är därför jag vill tala om för dig att vi har flera olika böcker som heter "Blaha"...

Man (avbryter): Så du inte vet om jag kan läsa del två?

C: Öh, nej, jag vet ju som sagt inte...

Man (avbryter): Om du inte kan säga det då du inte ska jobba där!

C (kan inte hålla tillbaks sarkasmen): Jaja, så jag borde kunna läsa dina tankar då, för att få reda på vilken bok det är du behöver?

Man: Du kan dra åt helvete!!!

*KLICK*

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Haha :D

Man slutar aldrig att förvånas över logiken hos somliga.. samtidigt som det är läskigt hur lite vissa verkligen lyssnar när man gör vad man kan för att snällt försöka svara på en fråga som dom själva ställt.

21:10  
Blogger .. said...

Hahaha, men vaffan ...?

22:20  
Blogger Marianne said...

Haha!
Typiskt också att folk inte kan ställa frågor som faktiskt går att besvara på ett vettigt sätt ...

Situationen får mig att tänka på när jag sålde glass utanför Schönbrunn i Wien. Vid ett tillfälle blev jag utskälld för att jag inte visste var tjeckiska ambassaden låg. "But you are standing right here all day, aren't you???"
Jo.

14:46  

Skicka en kommentar

<< Home