2009-01-15

Ballefjongbergs stadsbibliotek - Il Tokskalle feat. Gubbkumpanerna 1-0

I likhet med de flesta bibliotek prenumererar Ballefjongbergs stadsbibliotek på ett antal dagstidningar till besökarnas fromma. Vi sparar dem i en vecka och sen skickas de till en bondgård där de kan få springa ute och leka med andra dagstidningar (= till krematoriet på tippen).

Detta förfarande ses med oblida ögon av många. Några vanliga uppfattningar är att vi borde spara tidningarna för evigt (i varje fall vissa, särskilt viktiga, som t ex Norrländska socialdemokraten, Smålandsposten och Eskilstunakuriren... if you catch my drift), samt att vi borde kunna hålla reda på flera hundra pers som av olika anledningar tycker att "men ni kan väl lägga undan just den tidningen till just mig, när ni slänger de andra, det kan väl inte vara så himla jobbigt?" Long story short: skulle vi spessijalspara tidningar till alla som nånsin frågat så skulle det finnas en hel avdelning på Ballefjongbergs stadsbibliotek som enbart skulle syssla med att distribuera utrangerade tidningar till folk, samt hålla reda på administrationen kring detta. Och skulle vi spara alla dagstidningar i evärdelig tid så skulle vi snart behöva bygga ett nytt magasin i sju våningar motsvarande Pentagon i storlek, och jag tror inte att kommunen är så jävla heta på att göra en slik utgrävning under biblioteksbyggnaden.

Hur som helst; imorse berättade kollegan R att il Tokskalle av nån anledning råkat avslöja för henne att han och några av hans gubbkumpmaner har startat ett alldeles eget tidningsarkiv uppe på en väldigt hög hylla. De tycker att det är rent barockt att vi slänger fullt funktionella tidningar efter blott en vecka, och började därför under hösten att smussla undan Svenskan, DN, Lokaltidningen och några till för att kunna konsultera dem trots våra barbariska och demokratifientliga utrensningar.

Med en oförblommerat sadistisk fröjd kanifflade vi det försåtligt svåråtkomliga piratarkivet, som vid det här laget antagit en tämligen imponerande utsträckning i rumtiden.

Nu väntar vi med spänning på moteld, för detta innebär givetvis KRIG.

12 Comments:

Blogger Kim said...

Hahaha!
Jag är SÅ glad nu att jag aldrig tagit mig till att fråga på mitt eget lokala bibliotek ang. tidningar.

23:14  
Blogger Marianne said...

Hmm. Kommer gubbkumpanerna att betrakta Il Tokskalle som förrädare nu?
Kommer han i så fall att ta konsekvenserna av detta och bli personalens egna lilla vapendragare?

11:39  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Ninjansson: så länge du inte har nån mysko agenda så är det helt riskfritt att att läsa tidningar på biblioteket :o)

Marianne: Ja, det är mycket som är konstigt i den här historien. Vad vi dock kan vara helt säkra på är att il Tokskalle förmodligen hellre skulle äta ruttnade fekalier än abdikera från sin position som biblioteksbesökarnas Che Guevara.

10:32  
Blogger .. said...

Aaahahaha, men att han talade om det?! Fast det kanske inte var riktigt så kul som han trott när ingen visste om vilken ninja han var?

09:19  
Blogger Filip said...

frågan är väl vad motståndsrörelsen gjort med tidningarna innan dom läckte ut informationen till er förtryckare. jag gissar att de är duktigt penslade med anthrax, böldpest samt akrylamid..

13:26  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Tolkia: Ninja, hehe... nä, il Tokskalle är nog så långt från ninja man kan komma, för jag misstänker att hans små protestaktioner inte känns lika meningsfulla om vi varken märker dem eller blir tillbörligt upprörda :D

Filip: Fan, där sa du nåt! Inte undra på att min vänstra tonsill passade på att svälla till tredubla storleken härom dagen...

22:02  
Blogger Unknown said...

På "mitt" bibliotek tycker vissa låntagare att vi ska stöldskyddsmärka dagstidningarna så att de i piper om någon försöker sno dem... Och då menar jag ALLA dagstidningar, både svenska och utländska.

/Sofia

22:31  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Johanna etc: Den falangen finns även i Ballefjongberg.

Jag börjar f ö misstänka att det faktiskt, som Filip var inne på, finns nån sorts nationell paraplyorganisation för biblioteksstammisar som bevakar sina medlemmars intressen i olka frågor. Nån sorts maquisrörelse som bygger på principen att man bara känner till medlemmarna i sin egen cell i händelse av att man skulle åka fast och utsättas för tortyr...hm... det tål att undersökas...

20:20  
Blogger TinaO said...

HAHAHAHA!!!!!

Jösses, vilken tokrolig blogg du har!! Det är länge sedan jag skrattade så högt och så hjärtligt framför burken som den här förmiddagen! Det är inte utan att jag saknar Tokskallarna som finns på ett stadsbibliotek. På ett gymnasiebibliotek är det "bara" hormonstinna ungdomar som hittar på saker, och de kommer liksom aldrig upp i samma klass som fullt utblommade Tokskallar.

Än en gång, TUSEN TACK för att du delar med dig av vardagen. Jag kommer att leva länge på det här...

12:16  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Hehe, tack och bock. Jag önskar att jag kunde ta åt mig äran själv, men jag får väl köpa en tårta och bjuda stammisfloran på :D

19:07  
Blogger VB said...

Trevligt att de valde att bygga sitt eget lilla bibliotek-i-biblioteket i ställer för att bara sno tidningarna. Men de kanske räknade med att ni hade ögonen på dem?

14:09  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Jag misstänker att åtminstone il Tokskalle ser sig själv som representant för Den Lilla Människan som driver De Rättfärdigas Kamp Mot Mörktets Makter, och en sån kamp är ju meningslös om ingen märker att den förs :D

15:40  

Skicka en kommentar

<< Home