2008-12-27

Mysteriet med det mystiska julkortet V

Il Tokskalle gnuggade bildligt talat händerna medan han kastade en snabb blick över axeln och därefter böjde sig fram emot mig.

Il Tokskalle [väser med ett sadistiskt flin]: Hörru, [random gubbnamn] blev jävligt lessen igår!

Conan: Öh, va?

IT: Ja, du vet, [random gubbnamn]?

C: Öh... äääh...

IT: Ja, har du inte fått ett julkort från honom?

C [blir extremt förvirrad eftersom jag börjar ana ett samband med det mystiska julkortet, men undrar hur fan il Tokskalle fått nys om det]: Eh..., vänta nu...

IT: Han var ju här i går förmiddag och frågade efter en bok, eller hur?

C
[kväver snabbt ett frustande av lika delar asgarv och förskräckelse när jag inser att han pratar om Cirkelmannen]: Jaha, okej... just det, det var han som frågade efter en reserverad bok ja...

IT [fnittrar förtjust]: Ja, han skickade ju julkort till dig för ett tag sen, men du har ju inte sagt nåt om det... Fattar du inte, han gjorde en grej av att komma och slänga fram sitt lånekort så du skulle se vem han var och fatta att det var han som skickat julkortet, men du gjorde ju inte en min...

C: Öh, nej...

IT [fnittrar fortfarande]: ... så nu är han jättelessen!

C: Hm, okej...

IT [med stigande sensationslystnad]: Han blev helt förtvivlad när han hörde att du har en sambo!!!

C [ber en stilla bön om att min nuvarande civilstatus ska förbli en väl dold hemlighet]: Jaha, där ser man...

IT: ... men han tänker inte ge upp, sörru, han sa att han ska bjuda ut dig på lunch nån dag! Har han gjort det än?

C [lyckas mot alla odds behålla ett nollställt ansiktruttryck]: Nej...

IT [skrockar]: Jovisst serru, han tänker fråga om du vill gå ut och äta lunch med honom!!

För första gången i min historia på Ballefjongbergs stadsbibliotek, vilket snart är 10 år, känner jag nåt annat än irritation och vanmakt gentemot il Tokskalle. För jag måste ju erkänna att det är tack vare hans sensationslystna svekfullhet som jag i lugn och ro kan fundera ut ett mer diplomatiskt sätt att avböja än detta, som troligen skulle vara min spontana reaktion...

SLUT!