2008-12-18

Conans bokvanor III

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jag läser om de flesta böcker jag gillar ett otal gånger. Är extremt kräsen, så när jag väl hittar nåt jag tycker om så är det återvinning som gäller. Det är också så att det jag uppskattar med goda böcker nästan mer är stämningen jag försätts i när jag läser än att bli överraskad av historien. Dessutom tycker jag att jag upptäcker nya dimensioner hos favoritböckerna för varje genomläsning.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Förutom i höstas när mitt lillfinger hade fräckheten att komma emellan en full bokvagn och ett räcke i en hiss som hade en het dejt så har jag nog varit förskonad från bokrelaterade skador.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag köper inte böcker som jag inte gillar.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, om jag inte redan har en toabok. För tillfället är det Att förstå grammatik : effektivare studier i engelska, tyska, franska av Erlend Kruckenberg som får mig att dröja kvar på porslinstronen. Senaste numret av Fantomen brukar också bli liggandes på muggen.

18. Just det, läser du i badrummet?
Se ovan. Läser även i badet men då oftast lite mer oöm lektyr som t ex Biblioteksbladet, DIK-forum och fallfärdiga Margit Sandemo-romaner.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver oftast upp böcker som jag vill komma ihåg att läsa. Skriver inte läsdagbok i den bemärkelsen att jag recenserar böcker jag läst, men däremot har jag ÄNTLIGEN börjat anteckna vilka böcker och författare jag läst och gillar. Grämer mig en smula över att jag inte började göra det förrän drygt 25 år in i min karriär som oförbätterlig berättelsepundare.