2009-01-01

I'll do my very best...

1. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag skiter i nyårslöften. Har gett ett i mitt liv och det var att bli vegetarian (vilket jag höll, bortsett från den gången då jag varit på stan några timmar för länge och i min deliriska hunger glömde att jag inte käkat lik på ett par månader och därför köpte en cheeseburgare på McD som jag hann smälla i mig innan jag insåg misstaget).

2. Blev någon/några av dina kollegor föräldrar i år?
Ja.

3. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
Pja, förutom en rättvis lön så skulle mer tid för specialsamlingen utan tvivel sparka fettkulorna rätt (som mor i Skutan brukar säga)

4. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
Dagen när jag fick veta hur det egentligen ligger till med palmemordet är ju en rätt het kandidat.

5. Vad var din största framgång 2008?
Jag kände mig jävligt nöjd när jag lyckades räkna ut hur man lägger till fält i katalogiseringsformuläret i freelib. Jag är också stolt över att jag i de flesta fall med diplomati och humor lyckas locka fram ett leende även hos de suraste av surkartar, och om jag INTE gör det så framstår de bara som än mer sura i ljuset av mitt trankila gemyt.

(men egentligen är nog den största framgången att över huvud taget ha kommit ur sängen på morgnarna under denna hösts rent djävulska oktober-, november- och decembermisär)

6. Största misstaget?
Jag råkade ta bort drygt 400 översiktsposter till tidskrifter från katalogen när jag höll på att rensa bort tomma katalogposter. Lyckligtvis fanns ju listan på dem kvar i "Mängd exemplar", så jag kunde importera dem på nytt från BURK innan det hann bli problem (samtidigt som jag genomled en svår, "ånej vaihelvete har jag ställt till med???"-relaterad hjärtattack). Inte mitt stoltaste ögonblick...

7. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Förutom en släng av lungpest och en close encounter med en bokvagn och en hiss så har jag klarat mig utan större krämpor.

8. Vad önskar du att du gjort mer?
Ägnat mig åt specialsamlingen. Ansträngt mig för att inte låta svaren på nedanstående fråga suga ur mig energi.

9. Vad önskar du att du gjort mindre?
Tagit jobbet med mig hem = exempelvis grubblat över om beslut jag tagit varit de rätta, hur jag hanterat olika situationer, grubblat på jobbgrejer innan jag ska somna så pass att jag aldrig somnar för att hjärnan är uppe i stresshögvarv.

10. Bästa boken du läste i år?
Värsta sträckläsarvarningen har det helt klart varit på Steven Saylors böcker som utspelar sig i antikens Rom; dels hans Roma sub rosa-deckare om Gordianus Hittaren och dels hans senaste roman Roma, som berättar historien om några patriciersläkter från tiden innan stadens grundläggande fram till början av vår tideräkning.

11. Största musikaliska upptäckten?
Hm... Kelley Polar, Booka Shade, Hot Chip, Robocop Kraus, Fairmont och Sons & daughters är några vars genialitet jag blivit varse.

12. Årets bästa film?
Persepolis.

13. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Ja, men inget som är tillräckligt ballt eller spännande för att berätta här.

14. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att jobba 50% med dubbla lönen och ändå hinna allt jag ska är ju en nåd att stilla drömma om.

15. Planer för år 2009?
Nej. Jag är en sån där avslappnad människa som tar dagen som den kommer.