2007-01-09

The library, the hip place to be!

När skaffade du ditt första bibliotekskort?
Förmodligen strax innan jag började skolan, på Lilla Stället (i dess dåvarande utförande; inklämt i en lokal som inte alls var menad att vara bibliotek och som därför var extremt ofunktionell men även extremt mysig). Jag är nämligen född och uppvuxen i den stadsdel där Lilla Stället ligger och var en flitig besökare från det att jag lärde mig läsa tills jag började på gymnasiet och insåg att det fanns ett gigantiskt bibliotek inne i stan med en jävla massa spännande böcker om t ex samer, hebreiska och Martinus kosmologi.

Det var en lätt bisarr känsla när jag för 7 år sen började jobba som bibliotekarie i samma arbetslag som jag just lämnat (har dock inte jobbat där hela tiden), och då och då blev satt BAKOM disken på sagda bibliotek. Det kändes även ganska märkligt att bli kollega med min barndoms bokpratarbibliotekarie, vid vars läppar jag hängde varje gång jag var på bibblan med skolan eller på fritiden, och som var min idol under en stor del av låg- och mellanstadiet.

När kramade du en bibliotekarie senast?
Före jul, när jag sa farväl till mina gamla jobbarkompisar.

Vad sa du senast till en bibliotekarie?
"Hejdå, vi ses imorrn kl 8!"

När var du på bibliotek senast?
Igår.

Vilka bibliotek har du varit på i år?
Min arbetsplats.

Hur mycket böter har du fått som högst?
Nu för tiden är jag ju "personal" och slipper dylika förtretligheter, men en väl bevarad hemlighet är att jag har fått en förbannelse kastad över mig som innebär att jag per definition INTE kan lämna tillbaks böcker i tid. Därför är det högsta bötesbeloppet jag råkat ut för ett par hundralappar. Detta tilldrog sig dock på gymnasiet då jag skrev specialarbete om kyrkohistoria, så böckerna jag satt och tryckte på var inte direkt efterfrågade :P

Alltså: ett tips om du lider av samma förbannelse som jag; börja jobba på bibliotek!

Vilka låneböcker har du hemma nu?
Asimovs sju böcker långa Stiftelsetrilogi, Paul Austers samlade verk och Agnes von Krusenstiernas svit om fröknarna von Pahlen (för att nämna ett fåtal - jag har alltid tusen böcker hemma som jag aldrig kommer mig för att läsa, men det känns ändå bra att ha dem liggande där).

Hur många lånekort har du?
7 st. Ett här hemma, ett på respektive stadsbibliotek och UB i de städer jag pluggat, ett på sjukhusbiblioteket i den ena studieorten och ett från Håla, där jag gjorde fältarbetet till min D-uppsats på utbildningen. Har dock inte använt de fem senare på sådären 7-10 bast så de är förmodligen kraftigt makulerade vid det här laget.

Längsta tid du struntat i att lämna tillbaka en bok?

Hm, det vet jag faktiskt inte. Däremot har jag lånat om alla möjliga medier ett antal fler gånger än man egentligen får.

Älsklingsbibliotek?
Min kunskaps moders bibliotek. O, tempora, o mores!

Älsklingsbok att låna om?
Just nu är det väl Stiftelsetrilogin, som jag bar hem i omgångar i somras men ännu inte har börjat läsa.