2007-02-03

Nörding away

Den senaste veckan har jag nördat loss ordentligt and I LOVE IT! Jag har uteslutande pysslat med hårresande äventyrligheter som att importera katalogposter till offentligt tryck, lära upp min efterträdare på Gamla stället till schemaläggare (helgjobb ställer till en jävla oreda i grundschemat kan jag meddela. All komp måste in på schemat eftersom det är lönegrundande, vilket innebär att det blev 6 schemavarianter vardera på Stora och Lilla stället. Till kollegornas odelade förtjusning tvivelsutan.), insupa kunskap från mina företrädare samt göra vissa förändringar i katalogen. T ex bestämde jag att Pockettidningen R hädanefter ska behandlas uteslutande som en monografiserie och inte som en tidskrift. Varje nummer har ett eget tema och jag tror att de kommer bättre till sin rätt om de står på respektive signum än undangömda i någon anonym mapp på tidskriftsavdelningen.

Dessutom har jag tagit bort 473 katalogposter utan bestånd, vilket inte var helt lätt. När man gör en sökning på beståndslösa poster i Mängd katalog i BOOK-IT så hamnar inte bara monografier (eller som det heter på icke-biblioteksspråk: "vanliga" böcker) där, utan även t ex utrangerade e-böcker och periodika-översiktsposter (katalogposter till tidskrifter där man inte registrerar varje nummer utan enbart har en katalogpost som talar om att vi har tidskriften). Eftersom jag inte har en blekfet aning om hur e-böcker fungerar så vågade jag inte göra nåt åt dem, och tar jag bort periodikaposterna så får kollegan E en stroke, så det tänker jag verkligen inte göra. Lyckligtvis håller de på att uppdatera periodikahanteringen nu så snart slipper vi otyget med en massa tomma poster eftersom numera ALLA tidskriftsnummer ska läggas in på årgångsposterna. Tidigare la vi bara in de tidskriftsnummer som var till utlån i katalogen och resten flöt omkring i limbo.

Jag kunde inte bara fimpa resten av posterna rakt av heller. Det fanns en del som hörde till specialsamlingen, och dem tyckte jag det var bäst att kolla upp först. Detta innebar att jag var tvungen att leta på tre ställen (magasin, referenssamlingen och vanlig hylla) för att verkligen försäkra mig om att det inte fanns nåt kvarglömt, icke-lokaliserat ex nånstans. Det förefaller säkert vansinnigt att en mäniska har betalt för att pyssla med dylikt, men så länge ingen klagar så skiter jag i det. Jag skulle förmodligen skita i det även om någon klagade också, så länge det inte är chefen eller någon annan som har makt över min anställning :P

Jag har inte haft särskilt mycket pass och sålunda inte stött på en massa kufar. Däremot har jag lämnat mitt första bidrag till specialsamlingens låda med tidningsurklipp. Jojomänsan, en sån existerar. Trodde knappt det var sant när jag förevisades underverket, men där stod den på en hylla i magasin full av urklippta tidningsartiklar om ämnet. Ja jävlar.

Kollegan S som jobbar på inköps- och bokvårdsavdelningen tyckte att vi gemensamt ska försöka övertyga ledningen om nödvändigheten i att jag går kursen i BURK-katalogisering. Nu måste vi skicka böcker som varken finns i BURK eller LIBRIS till Btj i Lund för katalogisering vilket gör att hanteringen tar tusen år. Dessutom kostar en enda katalogpost skjortan. Problemet är bara att Btj inte är så sugna på att antalet BURK-kvalificerade katalogisatörer blir legio, så de är lite småsnåla med utbildningen. Dels är det väl enklare att hålla en konsekvent linje i katalogen om det är ett begränsat antal som är där och fipplar, men jag tror ju helt klart att det smakar rätt bra med de där stålarna de drar in på att en massa bibliotek skickar böcker till dem för kattning.
I onsdags kväll kom det förresten in en kille och ville låna lagboken. Den enda som fanns till utlån fanns på Stora stället, så jag ringde dit och bad dem ställa undan den. Dagen efter på ett personalmöte träffade jag f d kollegan L, som berättade att killen kom dit med andan i halsen och varken hade leg eller lånekort med sig, och blev omåttligt förvånad över att det inte bara var att knalla hem med boken. Alltså, är jag yrkesskadad om jag undrar var folk som inte känner till konceptet "lånekort" har hållit hur de senaste 100 åren? Vad trodde killen? "Nä men... vadå? Påstår du att jag skulle sno den? JAG??! Komma här och... Det var det jävligaste!!"