2007-11-17

I "Biblioteket" ikväll...:

Såg en trailer till "Sjukhuset" på TV3 i veckan. Inte fullt så rafflande som man skulle kunna tro.

Sjuksköterskan Kristin hoppar in på ett extra nattpass:
[klipp med gäspande Kristin]
Kristin: Ja, jag vet inte HUR det här ska gå, jag är trött redan nu!

Neurologen Axel får in en patient med kronisk hicka:
[klipp med bekymrad Axel]
Axel:
Jag är rädd för att den här patienten är bortom all räddning.

Kardiologen Tomas träffar en hjärtpatient som har honom som favoritläkare:
[klipp med generad Tomas]
Tomas:
Ja, jag gjorde ju en kranskärlsoperation på henne förra året...

Det här konceptet skulle ju fungera alldeles utmärkt på biblioteket!

Bibliotekarien Gertrud och biblioteksassistenten Linda diskuterar en låntagare som har fått räkning på en bok:
[klipp med indignerad Gertrud och trött Linda]
Linda:
Men killen säger ju att hans mamma i Iran blev sjuk och dog så han var tvungen att åka dit och att det var därför han inte lånade om böckerna. Han hade t o m med sig flygbiljetterna hit och visade mig!
Gertrud: Hör nu, Linda, HUR skulle det se ut om vi höll på att göra undantag hit och dit hela tiden?! Om man har lånat böcker så har man faktiskt ett ANSVAR för att se till att de kommer tillbaks i tid! Han hade kunnat RINGA och låna om dem, eller göra det via internet!

Bibliotekarierna Emma och Håkan har fått besök av några fyllon på sin avdelning:
[klipp med Emma och Håkan som viskar bekymrat]
Håkan: Vad ska vi göra, Emma? Det luktar ju sprit lång väg!
Emma:Ja, jag vet inte... de gör ju inget väsen av sig, de sitter bara där och läser...
Håkan: Ja, det vore ju en sak om de höll på och skränade men nu läser de ju faktiskt...!
Emma: Vi låter dem sitta, vi kan ju inte köra ut dem för att de stinker!

Bibliotekarien Gunnar får en knepig fråga:
[klipp med stressad högskolestudent och dito upphöjt till 1000 Gunnar]
Student: Hej, jag har ett arbete som ska vara inne imorgon om hur man såg på kvinnofrågor i medborgarrättsrörelsen, finns det några böcker om det?
Gunnar (mumlar för sig själv): Ojoj, det HÄR var svårt... (säger till studenten) Ja, äh, hrm... vi ska se här... det finns nog inte så mycket är jag rädd... (knappar febrilt på datorn alltmedan en ven börjar pulsera i tinningen)

Ni ser potentialen va?

4 Comments:

Blogger Marianne said...

Möjligheterna är obegränsade.
Vilket raffel!

Jag såg fem minuter av sjukhusprogrammet, sedan gav jag upp. Totalt intetsägande, men på ett sådant ställe är händelselöshet i och för sig en fördel ...

09:16  
Blogger jacobsteel said...

lysande. :) skulle hellre se det än sjukhus-såpan vilken dag som helst. gick det sen att skriva ihop en karaktär som "House MD" i biblioteksmiljö....

22:36  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Trots mina försök att ge en mer nyanserad bild av min yrkeskår så måste jag tillstå att det finns gott om stoff till House-liknande karaktärer i den här miljön... :D

10:09  
Blogger Lotta said...

Fantastiskt! Jag har faktiskt luftat idén med kollegorna ett antal gånger. Kanske vore något att sälja in på Tv3? Tror inte de inser vilket stoff det finns att hämta i biblioteksmiljöerna! //Lotta :-)

11:51  

Skicka en kommentar

<< Home