2007-11-20

-Vad heter Sveriges huvudstad Stockholm? -Färdtjänst!

Som gymnasiebibliotekarie förundrades jag varje dag över de nya bottensensationer som dagens ungdom ständigt överraskade mig med gällande nivån på deras allmänbildning.

Idag på fikat fick jag höra en rätt kul grej som stöder min tes att förfallet inte direkt avstannat. Kollegan L hade en biblioteksvisning för en gymnasieklass och skulle berätta om några böcker som den heliga Birgitta har skrivit.

Kollegan L: Ja, nu tänkte jag visa böcker som medeltidens mest kända svenska kvinna har skrivit. Är det nån som vet vem det är?

Gymnasieeleverna: Hm... eh... Gustav Vasa...?

Läraren bad om ursäkt efteråt. Jag hoppas verkligen att ursäkten gällde hur sanslöst crappy den svenska skolan håller på att bli.

2 Comments:

Blogger .. said...

Jag känner mig, speaking from experience, tyvärr snarare benägen att hålla med än att säga emot (det hade ju onekligen varit bättre om jag känt mig ha anledning att säga emot). Inte för att jag är så sabla allmänbildad själv, men jag har åtminstone vett nog att stänga käften om min obildning ... :P

På universitetet stöter man dock inte så sällan på motsatsen till ovannämnda typ, nämligen studenten med toppbetyg (och alltid med toppbetyg från gymnasiet) som kan en oerhörd massa, men som inte verkar kunna TÄNKA SJÄLV. T.ex. långt nog för att innan munnen öppas fundera över om det är en bra eller en dålig idé att ställa frågan "Kommer det här på tentan?" inför varje nytt faktum som presenteras av föreläsaren. Nu kastar jag i och för sig sten i glashus, men ... ja, men ibland så ... ja, MEN. :/

F.ö. så garvar jag konstant läppen av mig när jag läser dina inlägg; skriva lite oftare, plzzzzzzz ...?

22:21  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Jag känner igen student-typen du snackar om. Det finns minst en i varje klass; de som bildligt talat gnuggar ett äpple mot västen och läggerpå katedern när de går in i klassrummet. De har 1000 beskäftiga frågor om allt som får en att vrida sig av irritation, och 1000 beskäftiga svar på allt som inte bara får en att vrida sig av irritation utan också av svåra, irritationsinducerade konvulsioner.

Tack och bock för komplimangen! :) Jo, ambitionen är väl att få till åtminstone mer än ett inlägg i månaden... snart...

18:22  

Skicka en kommentar

<< Home