2008-03-10

Fredag eftermiddag på Ballefjongbergs stadsbibliotek

Klockan är fem i stängningsdags. Jag går runt och stänger av de publika datorerna. Vid en dator står en dam som är allmänt känd både på HB och filialerna som "hon den jobbiga och tröga med långt grått hår som aldrig flyttar sig från datorn när hon väl fått tag på en". Öknamnet säger det mesta.

Conan: Hej, nu stänger vi om 5 minuter, så jag tänkte slå av datorerna nu.

Jobbiga damen: Prästerna, de vill bara ha cirkus och opera, de orkar ingenting!!!

C: ???

JD: Ja, jag håller på och skriver till en präst, de vill bara ha cirkus men de är ju bara rädda! De har glömt att föra fram budskapet, att det är NATTVARDEN som är det viktiga! NATTVARDEN!! I nattvarden finns frälsningen! Om vi inte äter Jesu kropp och dricker blodet [hon tar på tungan med fingrarna så att jag verkligen ska begripa att det är in i munnen som nattvarden ska] så kan vi inte ta emot hans nåd! Åh, jag måste skriva till dem så att de ska komma in på rätt spår igen! Och det är ingen som går ut till sjöar längre och doppar ner hela kroppen, de är för LATA!!! De doppar inte ner kroppen, skvätter lite vatten på huvet bara...

C: Öh...

JD: HALLELUJA! NATTVARDEN! Och DOPET!!!

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Alla har vi olika fredagsnöjen.. gick det bra att få henne att släppa datorn i tid iaf?

För övrigt är det en imponerande samling underliga personer som du skriver om.. tar det aldrig slut (vill inte det men man undrar ju)? :)

02:15  
Blogger Marianne said...

Kul att det finns någon som åtminstone försöker axla Margareta Falkudds fallna mantel ...
Googla damen; du hittar en del som får dina nuvarande kufar att verka fullständigt normala.

15:35  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Adam: Jo, för en gångs skull dröp hon av så fort jag dök upp. Jag blev faktiskt förvånad. Brukar dock sällan ha problem med henne själv eftersom jag står kvar och väntar, ogenerat och obehagligt nära, tills hon ger upp.

Och vad gäller kufkavalkaden så har jag en teori om det där. Se nedan...

Marianne: Ska definitivt kolla upp tanten. Det kan vara bra att få lite perspektiv på tillvaron och se att det inte bara är här det cirkulerar en massa "intressanta" människor... Just nu börjar jag faktiskt fundera på om det ligger nån sorts motsvarighet till Hellmouth under mitt bibliotek som drar till sig allehanda bisarriteter.

16:33  

Skicka en kommentar

<< Home