2007-12-15

Biblioteket - fascismens högborg

Härom kvällen var det verkligen min kväll på besökarfronten. Den mänskliga 78-varvaren var på plats vid en dator och jag bara väntade på att han skulle börja producera utskrifter och sen med ledsna hundögon undra varför det kommer 16 papper när han bara ville ha ett, eller sorgset och letargiskt ställa detaljerade frågor om nån random sajt som jag aldrig tidigare sett, men bör kunna allt om eftersom jag jobbar här. Han höll sig dock för sig själv under hela vistelsen, vilket jag tackar min (OCH hans) lyckliga stjärna för eftersom jag alltid känner mig som en empatistörd psykopat när jag blir irriterad på honom, som så uppenbart faktiskt inte KAN klara sig själv.

Värre var att jag noterade att Adressfältsmannen blivit polare med vår husgalning nr 1, Il Tokskalle di tutti Tokskallar. Plötsligt stod de i ett hörn och tisslade konspiratoriskt på ett ytterst oroväckande sätt. Eftersom det var rätt lugnt tog jag tillfället i akt att få röra på dödfläsket och smita iväg till lånedisken för att hämta vagnar i hopp om att slippa korsansättas av dem. På vägen meddelade jag kollegan L att de två bildat en ny dynamisk duo, lika såta vänner som Tuttan och Ingeborg, varpå han svarade:

- Kaka söker maka.

Folk som svarar med ordspråk framstår ju oftast som tämligen mossiga och gammeldags på ett irriterande snusförnuftigt sätt, men det här var ett sånt där sällsynt tillfälle när det faktiskt var helt adekvat.

När jag kom tillbaks från min mission possible stod de fortfarande med huvudena 1 dm ifrån varann och jag hörde hur Il Tokskalle di tutti Tokskallar viskade med upphetsad röst:

- Det är fascism! FASCISM!!

Utan tvivel var det något av bibliotekets göranden och/eller låtanden som förtjänade detta epitet. Jag undrade i mitt inte fullt så stilla sinne vad det gällde denna gång, men tvivlade inte en sekund på att vi genom Il Tokskalles försorg snart skulle bli varse detta.

Jag fick dock strax ta tillbaks min teori om att Il Tokskalle och Adressfältsmannen planerar bibliotekets snara undergång tillsammans. Den senare avslöjade nämligen för mig, på ett påtagligt roat sätt, att den fruktansvärda missgärning som "den, eh, självutnämnde biblioteksmedarbetaren" ondgjort sig över var att den inre och yttre ytterdörren står öppna samtidigt i några sekunder när någon använder dörröppnaren på båda dörrarna, vilket leder till att onödigt mycket kall luft släpps in.

Jag kan inte annat än hålla med Il Tokskalle:

FASCISM är vad det är!!