2008-12-17

Conans bokvanor II

6. Vad var den första bok du läste?
Hm, det första jag vet att jag läste på egen hand var ett Dr Snuggles-seriealbum. Minns faktiskt inte vilken som var den första "riktiga" boken jag läste.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundet. Har alltid tyckt att pocket känns lite Epa. Nu börjar jag dessutom uppnå den ålder/grad av närsynthet då de mikroskopiska bokstäverna i de flesta pocketböcker tar udden av läslusten.

8. Vilken bok läser du nu?
Som lunchbok har jag Soluret av Shirley Jackson. Hemma ligger Tunnlar av Roderick Gordon överst i den gigantiska högen på nattygsbordet. Dessutom började jag på Illusionisten av John Fowles för några månader sen, men jag fick aldrig nån fart på läsningen av den. Den bådar dock så gott att jag ska ta tag i den i julhelgen när jag har semester och tid att ägna ohemult mycket tid i soffan.

9. Och vilken sida är du på?
Det ids jag inte gå och kolla. Har dock inte kommit särskilt långt i nån av dem.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nja, förutom hundöronen så är jag så pass drillad av min bibliofil till pappa att jag behandlar böckerna med tillbörlig varsamhet. När jag var liten hade jag dock en period då jag gillade att tugga på papper (fråga inte...), och då låg marginalerna i mina böcker rätt brunt till.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Om jag inte vet ett jota om boken eller författaren så är titeln avgörande. Omslagen bryr jag mig mindre om.

12. Sidantalet, då?
Ju tjockare, desto bättre.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, inte om jag har tänkt läsa hela boken. En del böcker har dock en intressant historia men är så trist skrivna att jag inte pallar med att läsa dem och då brukar jag skumma igenom dem för att få veta vad som händer, och i särskilt urtrista fall nöja mig med att läsa upplösningen. Stephen King är en typisk sån författare. Jävlar i havet vad träigt den mannen skriver (vilket förvisso inte hindrade mig från att få skiten utskrämd av Det...)!!!

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Om man som jag tycker att Stephen King ar nat av det basta som finns i forfattarvag, kan du da anvanda dina bibliotekariekunskaper for att rekommendera nagot annat som jag borde tycka om? Nat som ar lite mer udda (inte t.ex. Koontz)..

10:56  
Blogger Conan Bibliotekarien said...

Hm... jag är sällsynt kass på att rekommendera böcker, mitt jobb till trots. Jobbar nästan uteslutande med facklitteratur, och det jag läser för mitt höga nöjes skull hör ju förklarligt nog inte till king-genren... Du borde iofs prova att kasta en flukt på Philip Arcans vampyrböcker, de är som sagt förjävla obehagliga. På ett spännande sätt alltså. John Ajvide-Lindkvist/qvist/quist skriver också helt OK skräck och gör dessutom (enligt min mening) samma fel som King och blir långrandig och träig emellanåt. Så honom borde du gilla :o)

17:12  

Skicka en kommentar

<< Home